Friday 28 October 2011

Pandangan Dunia Kaunselor


1.  Pandangan Dunia Luar



Berkait rapat dengan didikan budaya dan pengalaman hidup. Pengalaman penindasan, perkauman (atau lain-lain faktor), halangan masyarakat dimasukkan ke dalam pandangan dunia. Juga tentang tahap individu seperti jantina, pendidikan, umur, dan sebagainya.


2. Pandangan Dunia Kaunseling

Kedua-dua kaunselor dan klien mempunyai pandangan dunia sendiri.Pandangan dunia kerangka definisi kaunseling "masalah" dan juga apakah penyelesaian Pandangan dunia kaunseling sebagai satu "masalah".
Pandangan dunia pengguna kaunseling "kelihatan seperti" - teori kami datang dari pandangan dunia tertentu. 



3. Lokus kawalan / tanggungjawab

Lokus kawalan - bantuan luar jangka ke atas tindakan saya    (dalaman) atau apa yang saya lakukan tidak memberi kesan kepada apa yang berlaku kepada saya (luaran). Lokus tanggungjawab - di mana tanggungjawab utama untuk apa   yang berlaku dalam hidup saya? Adakah pada saya (dalaman) atau terdapat kuasa-kuasa sosiobudaya bahawa struktur hidup saya (luar sistem)?

No comments: